fredag 5 februari 2010

Jag är man – jag bara sjåpar mig


En man körs in på en bår
på en akutmottagning. Intryckt i hans ena tinning sitter en rostig spik. Bröstkorgen är genomborrad av ett långt spjut. Högerbenet är söndertrasat och bär tydliga spår efter hajtänder.
Vad han har råkat ut för? Ah, det spelar ingen roll. Låt oss säga att han har haft lite otur.
Den vrålande mannen, som av någon grym anledning fortfarande är vid medvetande, rullas fram till en sjuksköterska. Hon tittar på honom, antecknar något i sitt block, snörper på munnen och säger: ”Jaha. Och nu är det förstås sååå synd om dig. Men jag ska säga dig en sak: Du har aldrig fött barn. Du har aldrig upplevt riktigt överjävlig mensvärk. Det är inte synd om dig. Sluta sjåpa dig.”
Så det gör han.

Jaja. Nu tycker ni att jag överdriver igen. Förstås. Och det gör jag ju. Förstås.
Men jag försöker faktiskt få fram en poäng här: Jag är nämligen så jädra trött på att aldrig få beklaga mig inför kvinnliga bekanta när jag är sjuk.
Jag är så in i döden less på att bli kallad sjåpig.
Jag är på gränsen till mordlust utled på att mötas av menande kvinnoleenden när jag råkar klämma ur mig ett obetänksamt ”jag har lite ont i halsen idag”.
Det är nämligen aldrig synd om män när de är sjuka - eftersom de inte har fött barn eller haft svår mensvärk. Det är kvinnor i allmänhet överens om, och de ler alltid i mjugg när en man hostar eller snörvlar. ”Jaså, en mansförkylning”, säger de till varandra och fnissar.
Fan vad arg jag blir.

Om en man drabbas av sextio graders feber och akut hjärnhinneinflammation tycker kvinnorna i hans omgivning att han sjåpar sig. Eftersom han inte har fött barn.
De säger det inte, det där med barnafödandet, men det är underförstått.
Så, okej, visst, ursäkta mig så HEMSKT mycket, för att jag inte valde paketet med mensvärk och äggstockar och livmoder den där dagen då jag tecknade abonnemang på mitt liv.
Nej, vänta nu. Jag FICK ju aldrig VÄLJA!

Att det däremot är synd om kvinnor när de har mens, ifall någon skulle ha missat det, det blev vi alla påminda om för några veckor sen när en programledare på en av TV4:s mindre och sämre kanaler (TV4 Knark, TV4 Ludd eller vad den nu heter) slungade iväg en klassisk sprutspya i direktsändning.
Spyan hittade förstås ut på Youtube och först tyckte alla att tjejen var lite äcklig. Men sen, när det gick upp för folk att, ”hallå, det var på grund av mensvärk”, då utnämndes programledaren - Spy-Eva som hon numera kallas - till både idol och stark kvinnlig förebild.
Heck, till och med rockbitchen Courtney Love satt i en tv-studio i en pratshow och häpnade. ”Åh. Du måste ha världens värsta mensvärk”, sa hon beundrande till en rodnande och tacksam Spy-Eva.

Ja - det är självklart synd om kvinnor med vansinnig mensvärk.
Och det är klart att det gör ont så inihelvete att föda barn.
Och det är inte så att jag kräver gråterskor varje gång jag har 37,2 och är lite varm i armhålorna. Men hörni kvinnor, att erkänna att det faktiskt kan vara lite synd om oss män ibland, det skulle väl inte göra alltför ont?

Speciellt inte med tanke på er vansinnigt höga smärttröskel.

(Publicerades den 27 oktober 2007 i tidningen Nya Åland)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar